بررسی تطبیقی موسیقی شعر در غزلیات انوری ابیوردی و ظهیرالدین فاریابی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده عبدالرضا زند
- استاد راهنما محمد فولادی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده: انوری و ظهیر فاریابی دو تن از نامدارترین و بزرگ ترین سخن وران تاریخ شعر فارسی هستند. این دو، تأثیری مهم و ارزشمند در اعتلای غزل فارسی داشته اند. بنابراین شناخت هر چه بیشتر اشعار این دو تن، می تواند ما را به اهمیت کار آن ها در شعر فارسی، به خصوص غزل، نزدیک تر کند. بنابراین آن چه این اهمیت را روشن تر می کند، بررسی موسیقی شعر هر دو شاعر است. با توجه به اهمیت ویژه ی موسیقی شعر درغزل و توجه آن ها به این موضوع ، در این تحقیق، ابتدا اهمیت موسیقی شعر ، انواع آن ، آرایه های مورد بحث در این زمینه و از طرفی بیان اهمیت این شاعران در تحول و اعتلای شعر فارسی بیان شده است و سپس موسیقی بیرونی ( عروض )، کناری ( قافیه و ردیف )، درونی ( بدیع لفظی ) و معنوی (بدیع معنوی ) در غزل های ایشان بررسی و با ارائه ی جداول و نمودارها ، تحلیل گردیده است.در این بررسی این نتایج به دست آمده است: با وجود آن که آن ها اوزان کم کاربرد و نامطبوع را به غزل خود راه نداده اند، اما موسیقی بیرونی در غزل انوری خوش آهنگ تراست. در زمینه ی موسیقی کناری هم مشخص شد که ردیف های انوری درازآهنگ تر و خوش نواتر از ظهیر است، هر چند در قافیه، اشتراکات بسیاری با هم دارند. در بخش موسیقی درونی، ظهیردر برخی آرایه ها پیشآهنگ تر است، اما تنوع و گوناگونی آرایه های انوری را ندارد. در زمینه ی موسیقی معنوی، با این که انوری قدرت نمایی کرده، اما ظهیر در این راه، چه از لحاظ بسامد آرایه ها و چه از لحاظ تنوع کاربرد آن ها سرآمدتر از انوری است. پی بردن به سبک شخصی شاعر و حتی سبک یک دوره، می تواند از رهگذر همین بررسی ها و تحلیل شگردهای هنری به دست آید. واژگان کلیدی: انوری، ظهیر، غزل، موسیقی بیرونی، کناری، درونی، معنوی، وزن شعر
منابع مشابه
بررسی مضامین اجتماعی در شعر انوری ابیوردی
چکیده: این پژوهش با عنوان «بررسی مضامین اجتماعی در شعر انوری ابیوردی» به انجام رسیده است. رابطه ی بین ادبیات و جامعه بسیار تنگاتنگ و ناگسستنی می باشد. اثر ادبی که بسیاری از آداب، رسوم، فرهنگ و اندیشه جامعه را با خود همراه دارد، خود پدیده ای اجتماعی است که ساختاری مشابه با ساختار جامعه ی زمان خود دارد. آفریننده ی اثر ادبی نیز شخصیت اجتماعی خویش را مدیون جامعه است، او با پیوستن به گروه یا طبقه...
15 صفحه اولتبیین نظریۀ ادبی انوری ابیوردی
انوری استاد قصیدهسرایی و به گفتۀ آذربیگدلی یکی از سه پیامبر شعر فارسی است. پژوهش حاضر براساس تحلیل اصطلاحات شعر و شاعری در دیوان وی با توجه به کتابهای بلاغی موجود و مطابق الگویی است که شاعر در دیوان خویش ترسیم کرده است. بنابراین، هدف از شعر و شاعری، تلقّی از شعر، لفظ و معنی، زبان، پسند، موارد اقتدار در سخنوری، موسیقی، لوازم شاعری از نگاه انوری بررسی و نظریات او در باب شعر و شاعری تبیین شده اس...
متن کاملبررسی مضامین اجتماعی و سیاسی در مقطعات انوری ابیوردی
اوحدالدین علی ابن محمدبن اسحاق ابیوردی، متخلص به انوری، از شاعران قصیدهسرای سدهی 6 هجری قمری در حوزهی خراسان است که بیش از هرچیز در جایگاه شاعری مدیحهسرا شناخته شده است. بدیهیست شاعری که از دیرباز در به کارگرفتن هنرمندانهی صنعت حسن طلب، شهرهی آفاق بوده و همواره به نیروی مدح و حتی هجو، از ممدوحان خود، چیزهایی گاه بسیار حقیر مانند کاه و جو مرکب، درخواست کرده است، قاعدتا باید تنها رضای خوی...
متن کاملبررسی تطبیقی اغراض مدح در شعر انوری و متنبی
در این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی مبتنی بر مطالعۀ کتابخانهای انجام گرفته است، در پی آنیم تا موارد تشابه یا تفاوت دو شاعر شهیر مدیحهگو در ادب فارسی و عربی یعنی انوری و متنبی را در زمینۀ مدح و اغراض آن بکاویم تا ضمن تحلیل گونهها و دستهبندیهای اغراض مدح، زبان و بلاغت این دو شاعر را نیز بنا به روش تطبیقی بسنجیم. در شعر انوری تأکید بر جلد اول قصاید و در شعر متنبی تأکید بر قصایدی است که در مد...
متن کاملبررسی مضامین اجتماعی و سیاسی در مقطعات انوری ابیوردی
اوحدالدین علی ابن محمدبن اسحاق ابیوردی، متخلص به انوری، از شاعران قصیده سرای سده ی 6 هجری قمری در حوزه ی خراسان ا ست که بیش از هرچیز در جایگاه شاعری مدیحه سرا شناخته شده است. بدیهی ست شاعری که از دیرباز در به کارگرفتن هنرمندانه ی صنعت حسن طلب، شهره ی آفاق بوده و همواره به نیروی مدح و حتی هجو، از ممدوحان خود، چیزهایی گاه بسیار حقیر مانند کاه و جو مرکب، درخواست کرده است، قاعدتا باید تنها رضای خوی...
متن کاملبررسی صور خیال در دیوان ظهیرالدین فاریابی
ظهیر فاریابی را از پیشروان تغییر سبک خراسانی به عراقی معرفی می کند، به طوری که تشبیه عقلی به حسی در شعر این شاعر بر تشبیه حسی به حسی که از مختصّه های سبک خراسانی است، غلبه پیدا می کند. شمار ترکیبات تشبیهی و استعاری در شعر ظهیر زیاد است که از نشانه های رویکرد تشبیهات به اختصار و ایجاز و کلی نگری شاعر نسبت به پیرامون خود است و از ویژگی های سبک عراقی می باشد و به همین جهت شمار تشبیهات مجمل و موکد و...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023